LATA 60-XX WIEKU: ARBITRALNA LISTA KINOFILA

Zastanawiam się co pokolenie dzisiejszych 20-latków zapamięta ze sztuki, z literatury, z filmu?

Ja oprócz jednego, jedynego, wyjątku (sopran Jackie Evancho) niczego istotnego, ani zauważalnego nie dostrzegam, chociaż bezustannie przeglądam nowości książkowe, filmowe itd., chociaż słucham muzyki (tak naprawdę nie da się tego słuchać, ponieważ oprócz potwornego hałasu i wrzasku tzw. muzyka nie ma nic do zaoferowania).

Poniżej przedstawiam „setkę” moich wybranych (arbitralnie?, sentymentalnie?, a na pewno subiektywnie) filmów z lat 60-tych dwudziestego wieku. Byłem wtedy  kilkunastolatkiem i właśnie dwudziestoparolatkiem.

Oj, było co oglądać. Praktycznie można było co dzień chodzić do kina. A teraz? Cóż, w multipleksach tylko od święta trafi się np. Sorrentino. Na filmy artystyczne trzeba jeździć – na przeglądy, festiwale itd. – a to do Wrocławia, a to do Warszawy, a to do Kazimierza itd. Albo szukać DKF–ów jak nie w Nowym Porcie, to w Gdyni.

Z tej „setki” ¼ moim zdaniem to arcydzieła, które oparły się upływowi czasu. Przypatrzmy im się zatem bliżej:

1961__Nóż-w-wodzie

1961 r. Nóż w wodzie, 90 min., reż. Roman Polański;

1961 r. Viridiana, 90 min., reż Luis Buñuel;

1961 r. Śniadanie u Tiffaniego (Breakfast at Tiffany’s), 115 min., reż Blake Edwards;

1961 r. Zeszłego roku w Marienbadzie (L’année dernière à Marienbad), 94 min., reż. Alain Resnais;

1961 r. Czyste niebo (Чистое небо) 110 min., reż. Grigorij Czuchraj  (Григорий Наумович Чухрай);

1961 r. Cartouche-zbójca (Cartouche),114 min., reż. Philippe de Broca;

1961 r. Smak miodu (A Taste of Honey), 96 min., reż Tony Richardson;

1961 r. Chcemy się bawić (The Young Ones), 108 min., reż. Sidney J. Furie;

1961 r., Noc (La notte), 122 min., reż. Michelangelo Antonioni;

1961 r. Ostatni zachód słońca (The Last Sunset), 112 min., reż. Robert Aldrich;

1961 r. Skłóceni z życiem (The Misfits), 124 min. reż. John Huston;

1961 r. Matka Joanna od Aniołów, 103 min., reż Jerzy Kawalerowicz;

1962 r. Harakiri (Seppuku), 135 min., reż. Masaki Kobayashi;

1962 r. Niedziele w Avray (Les Dimanches de ville d’Avray), 110 min., reż. Serge Bourguignon;

1962 r. Zaćmienie (L’eclisse), 126 min., reż Michelangelo Antonioni;

1962 r. Ostatni kowboj (Lonely Are the Brave), 107 min., reż. David Miller;

1962 r. Sanjuro – samuraj znikąd (Tsubaki Sanjûrô), 96 min., reż. Akira Kurosawa;

1962 r. Lolita, 151 min., reż. Stanley Kubrick;

1962 r. Jak być kochaną, 97 min., reż. Wojciech Has;

fellini-8.5-glasses-hate-coat

1963 r. Osiem i pół, 138 min., reż. Federico Fellini;

1963 r. Ameryka, Ameryka (America, America),174 min., reż. Elia Kazan;

1963 r. Tom Jones, 128 min., reż. Tony Richardson;

1963 r. Lampart (Il Gattopardo), 2015 min., reż. Luchino Visconti;

1963 r. Sportowe życie (This Sporting Life), 110 min., reż. Lindsay Anderson;

1963 r. Ten szalony, szalony świat (It’s a Mad Mad Mad Mad World), reż. Stanley Kramer;

1963 r. Służący (The Servant), 112 min., reż. Joseph Losey;

1963 r. Władca much (Lord of the Flies), 93 min. reż. Peter Brook;

1963 r. Ręce nad miastem (Le mani sulla citta), 195 min., reż. Francesco Rosi;

1963 r. Kleopatra (Cleopatra), 4 godz. i 3 min., reż. Daryll F. Zanuck;

1963 r. Kobieta owad (Nippon konchuki), 123 min., reż. Shōhei Imamura;

1964 r. Zabójcy (The Killers), 93 min., reż. Don Siegel;

1964 r. Diamenty nocy (Démanty noci), 64 min.,reż. Jan Nĕmec;

1964 r. Kwaidan, czyli opowieści niesamowite (Kaidan), 183 min., reż Masaki Kobayashi;

1964 r. My Fair Lady, 175 min., reż. George Cukor;

1964_Hamlet

1964 r. Hamlet (Гамлет), 140 min. reż. Grigorij Kozincew (Григо́рий Миха́йлович Ко́зинцев);

1964 r. Noc po ciężkim dniu (A Hard Day’s Night), 87 min., reż. Richard Lester;

1964 r. Czlowiek z Rio (L’homme de Rio), 110 min., reż. Philippe de Broca;

1964 r. Kobieta-diabeł (Onibaba), 99 min., reż Kaneto Shindô;

1964 r. Czerwona pustynia (Il deserto Rosso), 120 min., reż. Michelangelo Antonioni;

1964 r. Gładka skóra (La peau douce), 113 min. reż Francois Truffaut;

1964 r. Rękopis znaleziony w Saragossie, 177 min., reż. Wojciech Has;

1964 r. Parasolki z Cherbourga (Les Parapluies de Cherbourg), 91 min., reż. Jacques Demy;

1964 r. Upadek Cesarstwa Rzymskiego (The Fall of the Roman Empire), 188 min., reż Anthony Mann

1965 r. Wstręt (Repulsion), 104 min., reż. Roman Polański;

1965 r. Wielki wyścig (The Great Race), 160 min., reż. Blake Edwards;

1965 r. Błędne gwiazdy Wielkiej Niedźwiedzicy (Vaghe Stelle dell’Orsa…), 95 min., reż Luchino Visconti;

1965 r. Udręka i ekstaza (The Agony and the Ecstasy), 138 min., reż Carol Reed;

1965 r. Help!, 90 min., reż. Richard Lester;

1965 r. Doktor Żywago (Doctor Zhivago), 197 min., reż. David Lean;

1965 r. Ci wspaniali mężczyźni w swych łatających maszynach (Those Magnificent Men in Their Flying Machines, or How I Flew from London to Paris in 25 hours 11 minutes), 138 min., reż. Ken Annakin;

1965 r. Gamoń (Le corniaud), 108 min., reż. Gérard Oury;

1965 r. Popioły, 3 godz., 46 min., reż. Andrzej Wajda;

1965 r. Rudobrody (Akahige), 185 min., reż. Akira Kurosawa;

1965 r. Wzgórze (The Hill), 123 min., reż. Sidney Lumet;

1965 r. Kolekcjoner (The Collector),119 min., reż. William Wyler;

1965 r. Lord Jim, 154 min., reż. Richard Brooks;

1965 r. Major Dundee, 123 min., reż. Sam Peckinpah;

1965 r. Faraon, 180 min., reż. Jerzy Kawalerowicz;

1966 r. Kto się boi Wirginii Voolf  (Whos Afraid of Virginia Woolf?), 131 min., reż., Mike Nichols;

1966 r. Oto jest głowa zdrajcy (A Man for All Seasons), 120 min. reż. Fred Zinnemann;

1966 r. Stokrotki (Sedmikráksy), 74 min., reż. Vĕra Chytilová;

1966 r. Zawodowcy (The Proffesionals),113 min., reż. Richard Brooks;

1966 r. Matnia (Cul-De-Sac), 113 min., reż. Roman Polański;

1966 r. Wielka włóczęga (La Grande vadrouille), 132 min., reż Gérard Oury;

1966 r. Powiększenie (Blowup), 111 min., rez. Michelangelo Antonioni;

1966 r. Bariera, 77 min., reż. Jerzy Skolimowski;

1966 r. Chartum (Khartoum), 134 min., reż. Basil Dearden;

1966 r. Fantastyczna podróż (Fantastic Voyage), 100 min., reż. Richard Fleischer;

1966 r. Georgy Girl, 99 min., reż. Silvio Narizzano;

1966 r. Chudy i inni, 91 min., reż. Henryk Kluba;

1967 r. Dwoje na drodze (Two for the Road), 111 min., reż Stanley Donen;

Toshiro-Mifufe_Tatsuya-Nakadai

1967 r. Bunt (Jôi-uchi: Hairyô tsuma shimatsu),128 min., reż. Masaki Kobayashi;

1967 r. Z zimna krwią (In Cold Blood),134 min., reż. Richard Brooks;

1967 r. Bonnie i Clyde (Bonnie and Clyde), 111 min., reż Arthur Penn;

1967 r. Wojna i pokój (Война и мир), 8 godz. i 31 min., reż Siergiej Bondarczuk (Сергій Федорович Бондарчук);

1967 r. Wypadek (Accident), 105 min., reż Joseph Losey;

1967 r. Anna Karenina (Анна Каренина), 145 min., reż. Aleksandr Zarchi (Александр Григорьевич Зархи);

1967 r. Panienki z Rochefort (Les demoiselles de Rochefort), 126 min., reż Jacques Demy;

1967 r. Z dala od zgiełku (Far from the Madding Crowd), 168 min., reż John Schlesinger;

Zywot-Mateusza_105

1967 r. Żywot Mateusza, 76 min., reż. Witold Leszczyński;

 

1967 r. Hombre, 111 min. reż. Martin Ritt;

1967 r. W upalną noc (In the Heat of the Night), 109 min, reż. Norman Jewison;

1967 r. Poskromienie złośnicy (The Taming of the Shrew), 122 min., reż. Franco Zeffirelli;

1967 r. Haiti – wyspa przeklęta (The Comedians), 156 min., reż. Peter Glenville;

1968 r., Szarża lekkiej brygady (The Charge of the Light Brigade), 139 min., reż. Tony Richardson;

1968 r. Dziecko Rosemary (Rosemary’s Baby), 136 min., reż. Roman Polański;

1968 r. Pewnego razu na Dzikim Zachodzie (C’era una volta il West), 165 min., reż. Sergio Leone;

1968 r., Bullit, 113 min., reż. Peter Yates;

1968 r. Ruchome piaski, 76 min., reż. Władysław Ślesicki;

1968 r. Hrabina Cosel, 139 min, reż. Jerzy Antczak;

1969 r. Ci wspaniali mężczyźni w swych szalejących gruchotach (Monte Carlo Or Bust), 122 min., reż. Ken Annakin;

1969 r. Czyż nie dobija się koni? (They Shoot Horses, Don’t They?), 120 min., reż. Sydney Pollack;

1969 r. Zmierzch bogów (La caduta degli dei),155 min., reż. Luchino Visconti;

1969 r. Słodka Charity (Sweet Charity), 149 min., reż. Bob Fosse;

1969 r. Chłodnym okiem (Medium Cool), 112 min., reż. Haskell Wexler;

1969 r. Piękny listopad (Un Bellissimo novembre), 98 min., reż Mauro Bolognini;

1970 r., Zabriskie Point, 110 min, reż, Michelangelo Antonioni;

1970 r. Konformista (Il konformista), 115 min., reż. Bernardo Bertolucci;

1970 r., Cromwell, 139 min., reż. Ken Hughes;

1970 r. Brzezina, 99 min., reż. Andrzej Wajda.

 

8 października 2015 r.